تعریف کامل از تمام رله ها
حفاظت تجهیزات و دستگاه های سیستم قدرت در مقابل عیوب و اتصالیها ، به وسیله کلید قدرت انجام می گیرد قبل از اینکه کلید قدرت بتواند باز شود ، سیم پیچی عمل کنندة آن باید تغذیه شود این تغذیه به وسیله رله های حفاظتی انجام می پذیرد . رله به دستگاهی گفته می شود که در اثر تغییر کمیت الکتریکی مانند ولت و جریان و یا کمیت فیزیکی مثل درجه حرارت و حرکت روغن ( در رله بوخهولس ) تحریک شده و باعث به کار افتادن دستگاههای دیگر و نهایتاً قطع مدار به وسیله کلید قدرت ( در سیستم تولید و انتقال و توزیع ) یا دژنکتور می گردد .
بنابراین به وسیله رله : · محل وقوع عیب از شبکه جدا سازی شده باعث می شود که سایر قسمتهای سالم شبکه همچنان به کار خود
ادامه دهند و پایداری و ثبات شبکه به همان حالت قبلی محفوظ بماند .· تجهیزات و دستگاهها در مقابل عیوب و اتصالی ها محافظت شده و میزان خسارات وارده به آنها محدود گردد . سبب به وجود آمدن اتصالی ها و تأثیرات آنبه دو علت زیر اتصالی ها می توانند به وجود آیند : الف – تأثیرات داخلی تأثیرات داخلی که باعث خراب شدن و از بین رفتن دستگاهها یا خطوط انتقال و توزیع می شود عبارتند از :فاسد شدن قسمتهای عایق در یک مولد ، ترانسفورماتور ، خط ، کابل و غیره . این ضایعات و امکانات مکن است مربوط به عمر عایق ، عدم تنظیم صحیح ، عدم ساخت صحیح و یا عدم نصب صحیح عایق باشد . ب – تأثیرات خارجیتأثیرات خارجی شامل تأثیرات زیادی است از آن جمله رعد و برق ، اضافه بار که باعث به وجود آمدن حرارت شود ، برف و باران ، باد و طوفان ، شاخة درختها ، حیوانات و پرندگان ، سقوط اشیاء اشتباه در عملیات و خسارتهایی که یه وسیله مردم وارد می شود و غیره . وقتی که یک اتصالی در مداری رخ دهد ، جریان افزایش یافته و ولتاژ ( اختلاف پتانسیل ) نقصان پیدا می کند افزایش جریان حرارت زیادی را به وجود آورده که ممکن است منجر به آتش سوزی یا انفجار شود . اگر اتصالی به صورت جرقه باشد ممکن است خسارت زیادی به بار آورد . برای مثال اگر جرقه ای بر روی خط انتقال نیرو به وجود آمده و سریعاً بر طرف نشود خط را سوزانده و باعث پاره شدن آن خواهد شد و نتیجه سبب قطع برق برای مدت طولانی خواهد شد . نقصان ولتاژ که در اثر یک اتصالی به وجود آید می آید برای دستگاههای الکتریکی بسیار زیان آور است و اگر این ولتاژ ضعیف برای چند ثانیه ایی ادامه داشته باشد ، موتورهای مشترکین از کار باز ایستاده ، دوران مولدهای برق نامنظم و نا مرتب خواهد شد پس در صورت وقوع جریان شدید و ولتاژ ضعیف به سبب اتصالی در مدار می بایست به فوریت اتصالی کشف و برطرف گردد و جریان ولتاژ به حالت عادی باز گردانده شود.رله های جریانی : رله های جریانی به منظور حفاظت شبکه های الکتریکی در مقابل عیوب ناشی از خطاهای جریان بکار میروند . عمده عیوبی که توسط رله های جریانی تشخیص داده می شوند عبارت است از : þاتصال کوتاه در شبکهþاضافه جریان þاضافه بارþجریان نشتی (ارت فالت) þعدم تقارن جریان سه فازþکاهش بار ( در مورد موتورها)þافزایش مدت زمان راه اندازی (در مورد موتورها)þقفل بودن روتور (در مورد موتورها) حفاظت اتصال کوتاه و اضافه جریان و اتصالی زمین : اولین و یکی از مهمترین حفاظت هایی که در یک سیستم وجود دارد حفاظت اتصال کوتاه و اضافه جریان و نشتی زمین می باشد . این حفاظت ها با حفاظت اضافه بار تفاوت آشکاری دارد چون حفاظت اضافه بار بر اساس ظرفیت حرارتی واحد می باشند . در این نوع حفاظت جریان سه فاز توسط سه عدد ترانسفورمر جریان حس می گردند و به رله انتقال می یابند و بر اساس آن حفاظت صورت می گیرد . در مورد حفاظت فوق منحنی قطع رله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا حفاظت صحیح بر اساس آن صورت میگیرد .این رله ها می توانند دارای دو گروه منحنی قطع باشند :þ نوع زمان ثابت که پارامتر جریان و زمان به هم وابستگی ندارند و به صورت جداگانه تنظیم می گردند و رله بر اساس جریان تنظیمی در زمان تنظیم شده فرمان قطع را صادر می کنند .þ نوع زمان کاهشی که در این حالت زمان قطع رله با یک منحنی به جریان عبوری از رله مرتبط می باشد . به این صورت که هر چه جریان عبوری از رله بیشتر گردد زمان قطع رله کمتر خواهد بود .بسته به عملکرد و نوع استفاده از رله منحنی های استانداردی برای این رله ها تعریف می گردد که بشرح زیر است : Standard Inverse Curve (SIT)Very Inverse Curve (VIT)Extremely Inverse Curve (EIT)Ultra Inverse Curve (UIT) حفاظت سیستم های الکتریکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و امروزه کمپانی های متعددی در حال طراحی و ساخت رله های حفاظتی می باشند . برخی از کمپانی های معتبر که در این زمینه مشغول به فعالیت می باشند را معرفی می کنیم.Siemens , Alstom , ABB , GE Power , Schneider , CEE , Reyroll به طور کلی رله های حفاظتی باید دارای مشخصات زیر باشند : þسرعت عملکرد : این پارامتر در رله های حفاظتی بسیار حائز اهمیت است چون رله های حفاظتی هنگام خطا موظفند با سرعت هرچه تمامتر بخش های معیوب را از قسمت های سالم جدا نمایند . þحساسیت : این پارامتر به حداقل جریانی که سبب قطع رله می گردد بر میگردد .þتشخیص و انتخاب در شرایط خطا : این پارامتر نیز بسیار مهم است زیرا در شبکه هایی که دارای چند باس بار و رله حفاظتی هستند هنگام وقوع خطا می باید قسمت معیوب به درستی تشخیص داده شده و از شبکه جدا گردد و قسمتهای سالم به کار خود ادامه دهد.þپایداری : این پارامتر به این باز میگردد که یک رله حفاظتی به تمامی خطاهایی که در محدوده حفاظتی خود به درستی عکس العمل نشان دهد و در مقابل خطاهای این محدوده عکس العملی نشان ندهد . دسته بندی رله های حفاظتی بر اساس پارامترهای اندازه گیری : الف) رله های جریانی : این رله ها بر اساس میزان جریان ورودی به رله عمل می کند . حال این جریان می تواند جریان فازها , جریان سیم نول , مجموع جبری جریانهای فازها باشد (رله های جریان زیاد – رله های ارت فالت و .... ) و جریان ورودی رله می تواند تفاضل دو یا چند جریان باشد ( رله های دیفرانسیل و رستریکت ارت فالت ) ب) رله های ولتاژی : این رله ها بر اساس ولتاژ ورودی به رله عمل میکند این ولتاژ می تواند ولتاژ فازها باشد (رله های اضافه یا کمبود ولتاژ و ....) و یا میتواند مجموع جبری چند ولتاژ باشد ( رله تغییر مکان نقطه تلاقی بردارهای سه فاز) ج) رله های فرکانسی : این رله ها بر اساس فرکانس ولتاژ ورودی عمل میکند ( رله های افزایش و کمبود فرکانس) د) رله های توانی : این رله ها بر اساس توان عمل می کنند به عنوان مثال رله هایی که جهت توان را اندازه گیری می کنند یا رله هایی که توان اکتیو و راکتیو را اندازه گیری می کنند . ه) رله های جهتی : این رله ها از جنس رله های توانی هستند که بر اساس زاویه بین بردارهای ولتاژ و جریان عمل میکنند مانند رله های اضافه جریان جهتی که در خطوط چند سو تغذیه رینگ و پارالل بکار می روند و یا رله های جهت توان که جهت پرهیز از موتوری شدن ژنراتور هنگام قطع کوپلینگ آن بکار میرود . و) رله های امپدانسی : مانند رله های دیستانس که در خطوط انتقال کاربرد فراوانی دارند . ز) رله های وابسته به کمیت های فیزیکی : مانند حرارت – فشار – سطح مایعات و .... مانند رله بوخ هلتس ترانسفورمرها
ح) رله های خاص : رله هایی هستند که برای منظورهای خاص به کار میروند مثلا رله تشخیص خطای بریکر – رله مونیتورینگ مدار تریپ بریکر – رله لاک اوت و .....
ساختار عملکرد رله
رلهها از نظر تکنولوژی ساخت به سه نوع الکترومکانیکی، استاتیک و دیجیتال[1] تقسیم میگردند. نوع الکترومکانیکی رلهها در حال جایگزینشدن با انواع دیجیتال بوده و استفاده از آنها بسیار محدود شده است. در نوع استاتیکی طراحی بر مبنای ادوات الکترونیکی آنالوگ بوده و لذا فاقد امکان برنامهریزی میباشند. در نوع دیجیتال از پردازنده جهت آنالیز جریان خطا و اعمال فرمان مناسب استفاده میشود و با توجه به این امر امکان برنامهریزی رله و داشتن چندین مشخصه عملکردی متفاوت امکانپذیر خواهدبود. در این نوع رلهها چندین عملکرد مختلف که پیش از آن به کمک رلههای مجزا انجام میگرفت را میتوان بصورت مجتمع در یک رله قرارداد که البته این امر میتواند باعث کاهش قابلیت اطمینان سیستم حفاظتی گردد. با این حال استفاده از رلههای دیجیتال در حال حاضر گزینه اصلی حفاظتی بوده و پیشنهادات بر این مبنا ارائه میشوند.
انواع رلهها
جهت تشخیص انواع مختلف خطا و با توجه به مشخصههای موردنیاز، انواع مختلفی از رله در سیستم حفاظتی مورد استفاده قرار میگیرد که در ادامه به اجمال معرفی میشوند.
رله اضافه جریان
متداولترین نوع رله که در شبکه استفاده میگردد، رله جریان زیاد است. رلههای جریان زیاد تأخیری دارای چند مشخصه زمان _ جریان بوده و زمان قطع آنها وابسته به مقدار جریان خطا میباشد. مطابق استاندارد IEC سری 60255 این نوع رلهها بایستی دارای چها مشخصه مختلف باشند که زمانهای قطع متفاوتی را ارائه میکنند. این رلهها میتوانند از نوع جهتدار باشند که در این صورت رله تنها به خطاهای در یک جهت پاسخ میدهد. رله جریان زیاد تأخیری میتواند به واحد آنی نیز مجهز گردد که در این صورت در جریانهای بسیار زیاد، زمان عملکرد رله ثابت و مقدار کوچکی خواهد بود. رلههای اضافه جریان آنی میتوانند بصورت واحد مجزا نیز مورد استفاده قرار گیرند. شکل شماره (1-1) مشخصههای زمان – جریان رله اضافه جریان را مطابق با استاندارد IEC نشان میدهد. رلههای اضافه جریان دارای دو تنظیم زمانی و جریانی میباشند. به کمک تنظیم جریان میتوان حد جریان شروع عملکرد[3] رله را تنظیم کرد و به کمک تنظیم زمانی هماهنگی بین رلههای مختلف امکانپذیر میگردد.
رله دیستانس
رله دیستانس نامی عمومی برای رلههای امپدانسی است که از ورودیهای ولتاژ و جریان استفاده کرده و یک سیگنال خروجی را تهیه مینمایند. فرمان قطع زمانی صادر میشود که فاصله نقطه خطا از محل نصب رله کوچکتر از یک مقدار مشخص باشد.
این نوع رله بطور گستردهای برای حفاظت خطوط مورد استفاده قرار میگیرد. رله دیستانس همچنین برای حفاظت اتصال حلقه به حلقه سیمپیچیهای ترانسفورماتورهای قدرت نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
مشخصه عملکردی رله دیستانس معمولاً بصورت گرافیکی و بر حسب دو متغیر R و X نشان داده میشود. دیاگرام مشخصه رله نشاندهنده امپدانسهایی است که در جهت قطع رله واقع میشوند و هچنین شامل امپدانسهایی است که رله به ازای آنها عمل نمیکند. رلههای دیستانس بر حسب مشخصه عملکردی خود به انواع مختلفی تقسیم میشوند که در ادامه مورد بررسی قرار میگیرد.
الف ـ رله دیستانس نوع راکتانسی
این نوع رله جزء موهومی امپدانس یعنی راکتانس (X) را اندازه میگیرد و مشخصه آن در صفحه R-X بصورت یک خط موازی با محور R است. رله راکتانسی هنگامی عمل میکند که مقدار راکتانس خط از محل رله تا نقطه خطا، کوچکتر از مقدار تنظیم شده باشد. این نوع رله نسبت به مقاومت خطا و بالطبع مقاومت جرقه حساس نمیباشد اما لازمست به امکاناتی برای جهتدار شدن و عملکرد مناسب در مقابل امپدانس بار مجهز گردد. این نوع رله جهت حفاظت خطوط کوتاه که مقاومت جرقه در مقایسه با امپدانس خط قابل توجه است مناسب میباشد.
ب ـ رله دیستانس نوع امپدانس
رله امپدانسی به اندازه امپدانس ) ( پاسخ میدهد و به این ترتیب مشخصه این رله بصورت یک دایره به مرکز مبدا مختصات صفحه R-X میباشد. برای اینکه رله جهتدار شود لازم است که دارای امکانات اضافی دیگری باشد تا جهت منفی (ربعهای دوم، سوم و چهارم) را جدا کند.
ج ـ رله دیستانس نوع مهو
مشخصه رله مهو به صورت دایرهای است که قطر آن برابر امپدانس تنظیم شده است. رله مهو هنگامی عمل میکند که امپدانس دیده شده از محل رله تا نقطه خطا درون مشخصه قرار گیرد. از آنجا که قسمت اعظم مشخصه دایرهای شکل در ربع اول واقع میشود این رله جهتدار خواهد بود.
ناحیه عدم عملکرد
ناحیه عملکرد
این مشخصه بخاطر سادگی و جهتدار بودن بسیار مورد استفاده قرار گرفته و در قیاس با رله امپدانسی دارای حساسیت کمتری در مقابل نوسانات قدرت در شبکه میباشد. این مشخصه همچنین دارای فاصله کافی با امپدانس بار میباشد. با این حال به دلیل آنکه این مشخصه دارای پوشش کمی در جهت محور حقیقی (R) است، در خطوط کوتاه ممکن است دچار مشکل در تشخیص ناحیه حفاظتی گردد (تأثیر مقاومت جرقه میتواند به حدی باشد که رله خطای موجود در یک ناحیه را در ناحیه بعدی ببیند).
در بعضی موارد زون سوم رله مهو کمی به سمت ربع سوم صفحه مختصات تغییر مکان داده میشود که این مشخصه به افست مهو[4] مشهور است. این موضوع باعث میشود که برای خطاهای حوالی شینه پشت خط حفاظت پشتیبان فراهم شود. نوع دیگری از انواع رلههای مهو که به آن Cross Polarized میگویند دارای مشخصه مهو برای خطاهای سه فاز بوده و برای سایر خطاها، مشخصه در امتداد محور مقاومت باز میشود تا بتواند خطاهای جرقه را پوشش دهد.
دـ رله دیستانس با مشخصه چهارضلعی
تنظیم رله بر روی محور X و R بطور مستقل امکانپذیر بوده و این امر باعث بهبود مشخصه مقاومتی رله در مقایسه با رله مهو میگردد و امکان درنظرگرفتن مقاومت جرقه را به طور موثری فراهم میآورد.
هـ ـ سایر مشخصهها
بجز موارد ذکر شده، رلهها میتوانند دارای مشخصه بیضوی، ترکیبی و حالات خاص باشند. در مشخصه ترکیبی معمولاً از نوع راکتانس نظارت شده توسط مشخصه مهو استفاده میشود. رله بیضوی دارای مشخصه بیضوی در راستای زاویه خط بوده و به این ترتیب در مقابل امپدانس بار از پایداری مناسبی برخوردار است.
جهت پایداری بهتر رله دیستانس در مقابل امپدانس بار، میتوان مشخصه چهارگوش رلهها را به نحوی اصلاح کرد که نسبت به امپدانس بار پایداری بیشتری نشان دهد. برای این کار مشخصه چهارگوش با توجه به حدود زاویه امپدانس بار بریده میشود.
رله دیفرانسیل
رله دیفرانسیل بر پایه جمع جبری جریانهای ورودی و خروجی در منطقه حفاظت شده عمل مینماید. در حالت عادی، جریانی که به یک نقطه وارد میشود برابر با جریانی است که از آن خارج میگردد، بنابراین تفاضل آنها صفر بوده و جریانی از رله نمیگذرد. اگر در نقطه حفاظت شده اتصالی رخ دهد، قسمتی از جریان به سمت نقطه اتصالی ریخته و جریان خروجی کمتر از جریان ورودی است، بنابراین جریانی از رله عبور میکند. اگر این جریان تفاضلی، بیشتر از مقدار تنظیم شده باشد، رله فرمان قطع را صادر میکند. این نوع حفاظت در اکثر قسمتهای سیستم مورد استفاده قرار میگیرد. قابل ذکر است که این نوع حفاظت، اضافه بار و یا اتصالیهای خارج از منطقه حفاظتشده را نمیبیند و همچنین این رله اتصالیهای بین دورهای سیم پیچی در موتورها، ژنراتورها و ترانسفورماتور را تشخیص نمیدهد.
رله دیفرانسیل، حفاظتی با سرعت بالا و حساس را ارائه مینماید و به انواع زیر تقسیم میگردد:
- رله دیفرانسیل جریان زیاد
- رله دیفرانسیل درصدی
- رله دیفرانسیل امپدانس زیاد
- رله دیفرانسیل پایلوت
در رلههای دیفرانسیل، انتخاب ترانسفورماتورهای جریان بسیار مهم بوده و برای عملکرد صحیح و مناسب حفاظت حیاتی میباشد.
الف ـ رله دیفرانسیل جریان زیاد
رله دیفرانسیل جریان زیاد در یک تفاضل جریان ثابت عمل کرده و براحتی توسط خطاهای ترانسفورماتورهای جریان تأثیر میپذیرد. این نوع رله، در مقایسه با بقیه رلههای دیفرانسیل دارای حساسیت کمتری است بخصوص زمانی که برای اتصالیهای زمین با مقادیر کم مورد استفاده قرار گیرد. در شرایط عادی، جریانی که از ترانسفورماتورهای جریان دو طرف میگذرد برابر است و بنابراین باید جریان ثانویه ترانسفورماتورها نیز یکسان باشند تا جریانی از رله عبور نکند.
معمولاً ترانسفورماتورهای جریان دقیقاً نسبت تبدیل نامی را ارائه نمینمایند. بنابراین اگر از رله دیفرانسیل جریان زیاد استفاده میگردد، این رله باید بطریقی تنظیم گردد که ماکزیمم جریان خطای ترانسفورماتورها را تحمل نموده و فرمان قطع صادر نگردد. بهمین خاطر برای بدست آوردن حساسیت موردنظر معمولاً از رله دیفرانسیلی درصدی بهره گرفته میشود.
ب ـ رله دیفرانسیل درصدی
رلههای دیفرانسیل درصدی در شینهها، ترانسفورماتورها، موتورها و ژنراتورها مورد استفاده قرار میگیرد. این رلهها به سه نوع تقسیم میشوند. رله با درصد ثابت، رله با درصد متغیر که برای تمام موارد فوق بکار میروندو رله دارای هارمونیک که تنها برای ترانسفورماتور بکار میرود.
رلههای درصد متغیر برای تشخیص اتصالیهای سطح پایین در منطقه حفاظتی نسبت به رلههای با درصد ثابت حساستر است. رله دیفرانسیل درصدی که برای ترانسفورماتور استفاده میشود، دارای حساسیت کمتری نسبت به رلههایی است که برای شینه، ژنراتور و موتور بکار میرود.
جهت بدست آوردن حساسیت مناسب در محدوده جریان خطا، رلههای دیجیتالی دارای مشخصه بایاس متغیر میباشند. در این رلهها هرچه جریان دیفرانسیل ناشی از جریان خطا افزایش یابد، جریان بایاس نیز افزایش مییابد و رله در تمامی جریانها دارای حساسیت مناسب خواهد بود.
ج ـ رله دیفرانسیل امپدانس زیاد
رله دیفرانسیل امپدانس زیاد برای حفاظت شینه و سیمپیچی ترانسفورماتور و به صورت رله دیفرانسیل جریانی و یا رله دیفرانسیل ولتاژی بکار میرود. برای اتصالیهای خارج از منطقه حفاظتی خطای زیادی در ترانسفورماتور جریان مربوطه رخ میدهد و ولتاژی بالاتر از حد عادی بر روی رله بوجود میآید و از این رو ولتاژ زیادی بر روی ترانسفروماتور جریان قرار میگیرد و جریان تحریک ترانسفورماتورهای جریان را افزایش میدهد. بنابراین جریانهای خطا ترجیح میدهند بجای عبور از امپدانس بالای رله، از امپدانس مغناطیسی معادل ترانسفورماتورهای جریان عبور کنند و برای جلوگیری از این عمل از مقاومت متغیر موازی با رله استفاده میشود تا این ولتاژ در یک حد قابل قبول باقی بماند.
دـ رله دیفرانسیل پایلوت
این نوع رله دارای سرعت بالایی بوده و برای حفاظت اتصالیهای فاز و زمین در خطوط کوتاه، مورد استفاده قرار میگیرد. در این سیستم حفاظتی، پایلوت در حقیقت کانالی است که دو انتهای خط انتقال را به هم ارتباط میدهد. این کانال معمولاً به سه شکل وجود دارد. اولین نوع آن همان پایلوت وایر و یا کانال سیمی (کابل) است و ارتباط جریانی از طریق کابل تامین میگردد.
نوع دوم پایلوت جریان کاریر (PLC) است. در این سیستم جریان فرکانس زیاد که فرکانس آن بین 3 تا 200 کیلو هرتز میباشد، از طریق یکی از سیمهای خط انتقال به گیرندهای واقع در سر دیگر خط منتقل میشود. در این سیستم معمولاً زمین و سیم زمین بجای سیم برگشت عمل میکنند.
پایلوت میکروویو، سیستم رادیویی با فرکانس بالای 900 مگاهرتز است. جهت فواصل کوتاه از حفاظت پایلوت وایر استفاده میشود و برای فواصل بیشتر پایلوت کاریر مورد استعمال دارد. موارد کاربرد پایلوت میکروویو زمانی است که از لحاظ فنی و اقتصادی پایلوت کاریر جوابگو نباشد.
این نوع رلهگذاری شامل دو رله در دو انتهای خط است که توسط سیم پایلوت، جریان کاریر و یا میکروویو بهم متصل میشوند. خروجی سه ترانسفورماتور جریان به شبکه توالی اعمال میشود. این شبکه جریانی ترکیبی که متناسب با جریان خط است تولید میکند و پلاریته آن متناسب با جهت جریان است. هر رله شامل یک عضو محدودکننده و یک عضو عملکننده میباشد. عضو محدودکننده با مسیر جریانی پایلوت سری بوده و عضو عملکننده هر رله، موازی با مسیر جریانی پایلوت واقع میشود.
در حالت کار عادی و در حالتی که اتصالی در خارج از منطقه حفاظتی رخ دهد جهت جریانها بگونهای است که جریانی از اعضای عملکننده عبور نمیکند.
اما زمانی که اتصالی در منطقه حفاظتی رخ دهد، جریان یک طرف در همان جهت باقیمانده ولی جریان طرف دیگر در جهت خلاف جاری میشود و نتیجتاً جریان را به سیمپیچهای اعضای عملکننده تزریق مینماید. اگر جریان اتصالی تنها از یک کلید عبور کند رله واقع در محل آن کلید، جریان را از طریق مسیر پایلوت ارسال میکند و کلید در طرف مقابل نیز عمل میکند.
رله ولتاژی
رلههای ولتاژی به دو نوع ولتاژ کم و ولتاژ زیاد تقسیم میشوند که در حالتهای نقصان و ازدیاد ولتاژ در شبکه عمل مینمایند. علاوه بر این، حالت عدم تقارن ولتاژ در سه فاز سیستم را حس نموده و فرمانهای کنترلی لازم را صادر میکنند. در بعضی از موارد، از رله ولتاژ زیاد در ترکیب حفاظت تفاضل ولتاژ بهره گرفته میشود، بنابراین چنانچه اختلاف دو ولتاژ از یک حد مشخص فراتر رود، رله عمل میکند.
الف ـ رله ولتاژ کم
رله ولتاژ کم رلهای است که با کاهش ولتاژ مجموعهای از کنتاکتها را متصل میکند و به دو نوع زیر تقسیم میگردد:
- رله با تأخیر زمانی: تنظیم ولتاژ با تپهای گسسته قابل انجام است و زمان تأخیر در ارسال فرمان قطع نیز قابل تنظیم میباشد.
- رله آنی: در این حالت نیز تنظیم تپهای ولتاژ وجود دارد و زمان در یک محدوده کوچک قابل تغییر میباشد.
ب ـ رله ولتاژ زیاد
رله ولتاژ زیاد در مقابل افزایش ولتاژ عمل نموده و فرمانهای کنترلی را صادر مینماید. این نوع رله در موارد زیر بکار میرود:
- حفاظت سیستم در مقابل اضافه ولتاژ: این رله میتواند در مقابل افزایش ولتاژ، سیگنال خبردهنده ارسال کند و یا در صورت لزوم بارها و مدارهای حساس به ولتاژ را قطع نماید و از صدمه دیدن آنها جلوگیری نماید.
- عدم تقارن ولتاژ فازها: رله ولتاژی، عدم تقارن ولتاژ در فازها را در حالت اتصال کوتاه و اشکال در فیوز ثانویه ترانس ولتاژ حس میکند که این کار با اندازهگیری توالی صفر و منفی ولتاژها انجام میگیرد.
رله عدم تقارن ولتاژ برای ایزولهکردن رلهها یا وسایلی که با قطع ولتاژ در یک یا هر سه فاز ثانویه ترانس ولتاژ یا وجود اشکال در فیوز ثانویه ترانس ولتاژ نادرست عمل میکنند، بکار میرود. بعنوان مثال رله دیستانس یا رله سنکرونیزم، در این صورت فرمان نادرست صادر میکنند. بنابراین زمان قطع رله بالانس ولتاژ باید بحدی کوچک باشد تا قبل از اینکه رلههای نامبرده باعث قطع کلید شوند، آنها را از مدار خارج کند.
رلههای ولتاژ زیاد نیز دارای دو نوع تأخیری و آنی هستند. در رلههای ولتاژ زیاد آنی تنها تنظیم ولتاژ آستانه مطرح است و پس از افزایش ولتاژ از حد مربوطه، رله بلافاصله عمل خواهد کرد.
رله اضافه شار یا اضافه تحریک
از آنجا که شار هسته ترانسفورماتور وابسته به نسبت ولتاژ به فرکانس است، رله اضافه شار نیز بر مبنای اندازهگیری نسبت ولتاژ به فرکانس (V/HZ) عمل مینماید. این رله دارای مشخصه عملکرد زمان معکوس میباشد، به این معنی که برای تغییرات زیاد (V/HZ)، در زمان کوتاهتری عمل میکند و تغییرات کوچک ولتاژ به فرکانس دارای تأخیری بیشتری خواهد بود. از آنجا که فرکانس در شبکه تقریباً ثابت است لذا افزایش ولتاژ در شبکه به معنی افزایش شار خواهد بود. به همین دلیل در بسیاری از موارد بجز در ترانسفورماتورهای نیروگاهی از این نوع رله استفاده نمیشود.
رله فرکانسی
این رلهها برای اندازهگیری و نظارت بر روی فرکانس شبکه مورد استفاده قرار میگیرند. این رلهها به کاهش یا افزایش فرکانس و یا نرخ تغییرات فرکانس حساس میباشند.
کاربرد رلههای فرکانس پائین زمانی است که در یک شبکه بارها بطور مستقل توسط ژنراتورهای داخلی و یا با ترکیب ژنراتورها و خطوط ارتباطی با شبکههای دیگر تغذیه گردند. زمانی که یک ژنراتور بطور ناگهانی از شبکه خارج میشود رلههای فرکانس پایین بطور اتوماتیک تعدادی از بارها را خارج نموده تا مصرف با باقیمانده تولید هماهنگ شود.
رله سنکرونیزم
این رله زمانی بکار میرود که دو یا چند فیدر به یک باس مشترک متصل میگردند. اتصال موفقیتآمیز دو منبع به یکدیگر بستگی به اختلاف دامنههای ولتاژ طرفین، زاویههای فاز و فرکانسهای دو منبع در زمان اتصال دارد. رله کنترل سنکرونیزم در صورت نزدیک بودن مقادیر دو طرف، اجازه اتصال را خواهد داد.
رله سنکرونکننده، رلهای است که در رابطه با اتصال ژنراتور به شبکه و یا اتصال دو شبکه مجزا مورد استفاده قرار میگیرد. این رله سنکرونکننده برای کنترل یک یا چند کلید در یک نیروگاه و ارتباط با سیستم کنترل نیز بکار میرود. بر خلاف رله کنترل سنکرونیزم، رله سنکرونکننده میتواند فرمان وصل کلید را در نقطه دقیق سنکرونیزم صادر نماید.
سنکرونکردن دستی نیازمند آموزش، استفاده از قدرت تشخیص، تجربه و دقت کافی از طرف اپراتور است. کلیدها و ژنراتورها در صورت عدم دقت اپراتور دچار صدمه میشوند. بنابراین فرمان وصل کلید، تنها وقتی که رله سنکرونیزم اجازه دهد، صادر میگردد.
رله کنترل سنکرونیزم برای نظارت بر اتصال دستی کلید بکار میرود. بنابراین اپراتور مقادیر سنکرونیزم را کنترل کرده و بطور دستی فرمان وصل میدهد ولی کنتاکت باز رله سنکرونیزم که بصورت سری قرار گرفته است از اتصال جلوگیری میکند. کنتاکت باز رله سنکرونیزم وقتی بسته میشود که اختلاف زاویه فاز در دو طرف کلید از مقدار مشخص کمتر بوده و همچنین اختلاف ولتاژ بین دو طرف مقدار کمی را دارا باشد.
رله سنکرونیزم به دو طریق مورد استفاده قرار میگیرد. میتوان این رله را بعنوان ناظر در اتصال دستی ژنراتور به شبکه مورد استفاده قرار داد. طریق دیگر استفاده از رله سنکرونیزم در اتصال اتوماتیک ژنراتور به شبکه است که در این حالت علاوه بر اینکه شرایط سنکرونیزم مورد ارزیابی قرار میگیرد، فرمانهایی از طرف رله سنکرونیزم به سیستمهای تنظیم فرکانس و ولتاژ ژنراتور ارسال میگردد و اتصال کاملاً اتوماتیک صورت می گیرد.
رله زمانی
رله زمانی در مواردی بکار میرود که تأخیر عمدی در ارسال سیگنال یا عمل قطع و وصل موردنیاز باشد. بدین خاطر این رله به تنهایی بکار نمیرود و در کنار رلههای سنجشی در حفاظت شبکه مورد استفاده قرار میگیرد. دقت رلههای زمانی زیاد و قابل تنظیم میباشند.
نوع دیجیتالی این رلهها دارای قسمتی است که تابع تأخیر را تهیه نموده و فرمان قطع یا وصل کنتاکتهای کنترلی را صادر مینماید. این رلهها علاوه بر سیستم حفاظت در تجهیزات کنترل اتوماتیک و فرآیند صنعتی مورد بهرهبرداری قرار میگیرند.
1-3-9- سایر رلهها
انواع رلهها به موارد گفتهشده در قبل محدود نمیشود و از تنوع بسیار زیادی برخوردار است. از انواع دیگر رلهها میتوان به رله نظارت بر قطع مدار تریپ، رله جابجایی نقطه صفر، رله کاهش امپدانس و... اشاره کرد.